Met deze blog wil ik een forum bieden voor discussie over onze moeizame verhouding met de Arabische en moslimwereld. Ik heb het de polder en de oost genoemd, omdat veel in die Nederlandse relatie is te herleiden tot ons onverwerkte koloniale verleden, zoals met Indonesie. Misschien moet ik er nu ook de west bij zetten, omdat ik werk aan een boek over onze kolniale daden aan de andere kant van de oceaan, in Surname, de slavernij in de west,. Deze blog beperkt zich dus niet tot landen rond de Middellandse zee.
Ik hoop ook verbindingen te leggen tussen gelovigen en niet gelovigen. Laten we er hier een Hollandse bazar van maken en constructief discussieren om zo de wereld rondom en onszelf beter te begrijpen en oplossingen aan te dragen voor onze maatschappelijke problemen.
Bijdragen zijn dus van harte welkom. Aandachttrekkers en scheldkanonnades worden geweerd, evenals anonieme posts.
We discussieren met open vizier.
Deze blog is geheel op persoonlijke titel.
Ik, ouderschap en Sinter Klaas
De eerste keer dat ik iets merkte van de Nederlandse tradities was in 1985. Ik zat in het college in Delft. Er kwamen een paar mensen binnen, hun gezichten zwart geverfd. Ze gooiden wat en gingen van een andere deur uit. Ik vroeg aan Monica, mijn eerste Nederlandse vriendin, of dit een soort joke was. Ze zei dat ze dat in de pauze zou uitleggen maar we hadden het druk met de studie die dagen en het werd vergeten.
Ik was toch nieuwsgierig en vroeg aan mijn buurvrouw Jeanne wat die zwarte mensen in het college betekenden. Ze zei dat dit Nederlandse feest eigenlijk belangrijker was dan kerst en dé periode voor de beste en meeste cadeautjes, en natuurlijk verrassingen en gedichten. Ik vond het bijzonder zinvol. Ik had de kerst en nieuwjaarsviering met uitermate drinken nooit wat en had God altijd bedankt dat ik in Iran geboren was met haar prachtige tradities voor het Nieuwjaar. Dit leek me ook leuk. Gedichten maken, elkaar verrassen…zouden we dat ook doen? Nog niet, mijn Nederlands was toen nog zo slecht.
Toen ik kinderen kreeg, kocht ik na de eerste prentenboeken met letters en getallen (om hun zo snel mogelijk kennis te laten maken met wat ze later op school nodig zouden hebben) eerst de boeken van Jip en Janneke, die ik later naar Perzisch vertaalde en dan een boek over Sinter Klaas met prachtige illustraties en gedichten. Toen mijn dochter kon lopen gingen we naar Leidschenhaege om de oude man van dichtbij te zien. De kinderen renden naar de pieten met zwarte gezichten en kleurrijke kleren en mijn dochter van 1,5 jaar deed dat ook. De vrouwelijke piet keek haar even aan keerde haar gezicht om en ging naar een andere kind. Het werd me duidelijk dat de buitenlandse kinderen geen recht op Sinter Klaas hadden. Toen mijn dochter in Nederland naar school ging kwam ze aan mij vragen wie Sinter Klaas was. Gelukkig hadden we toen een computer en kon ik een foto van de échte Sint aan haar laten zien die heel lang geleden leefde en vertellen dat omdat hij een bijzonder goede man was, hebben de Nederlanders een feest bedacht, om zo een goede mens niet te vergeten.
Toen mijn jongere zoon met dezelfde vraag kwam dan was mijn dochter degene die het geheel wilde uitleggen, in Teheran, Islamitische Republiek Iran midden in de zomer toen buitentemperatuur rond 40 graden was en ze binnen zaten te praten. De discussies over Sinter Klaas gingen het hele jaar door in ons huis en ieder jaar zeiden de kinderen: we weten dat Hij dat niet brengt maar we willen toch schoentjes zetten. Als ik niets had dan zei ik OK maar alstublieft morgen avond of in het weekend.
Een paar jaar later, op een ochtend toen ik de klas van mijn zoon binnenliep om even zijn werkjes te bekijken en hem een kusje geven en afscheid nemen, hoorde ik dat hij iets vreselijks had gedaan. Ik schrok me rot. Wat kon hij gedaan hebben? Ik vroeg wat het was en moest van harte lachen toen ze zei dat hij hardop in de klas had gezegd dat Sinter Klaas niet bestond. Ik zei: nou? Mijn antwoord was dat ze op school hadden afgesproken dat aan de kinderen tot en met de middenbouw wordt gezegd dat hij echt bestaat en op die en die manier cadeautjes verzorgde voor de kinderen. Verbaasd zei ik: Maar dat is liegen tegen je kind. Ze zullen al hun vertrouwen verliezen in hun ouders. Later toen mijn zoon naar de bovenbouw ging hoorde ik verhalen van de kinderen die hadden gehuild in de zomer toen de ouders de waarheid aan hun verteld hadden. Denken jullie dat deze tranen uitsluitend voor de cadeautjes zijn? Ik denk van niet.
Het behoud van de tradities is enorm belangrijk voor en in ieder land. Maar weten we dat anno 2011 geloven weinig kinderen ouder dan 5-6 jaar dat hun cadeautjes via de schoorsteen komen en nog minder die de verschillen tussen de schoolse en V&D se en havens Sinter Klaas niet zien? Is het niet de tijd dat we de vragen van onze kinderen, zelfs over de heiligste tradities, eerlijk beantwoorden?
Vreemde eend in de bijt
Soms weet ik niet meer waar ik thuis hoor en wat ik ben. Een Nederlander, een moslim, een Nederlandse moslim of een islamitische Nederlander. Ik ben geboren in een veenkoloniaal dorp in Drenthe, vlakbij Groningen, aan de grens met Duitsland. In feite ben ik een echte Nederlander van Germaanse komaf, aangezien mijn voorouders de streek nooit verlaten lijken te hebben, als ik de stamboom mag geloven. Als kind en puber was ik zwaar geinteresseerd in allerlei culturen. Ik verslond boeken over de indianen, over de zigeuners en Afrika. Het was dan ook geen wonder, dat ik verliefd werd op een Algerijn. Mijn ouders waren er niet blij mee in eerste instantie. “Waarom iemand uit Afrika, terwijl hier in Nederland je aan elke voet tien mannen hebt liggen,” zo sprak mijn vader. Vroeger had hij al eens gezegd: “Ik hoop niet dat mijn dochter met een zwarte trouwt.” Mijn ouders zijn niet racistisch. Ze waren eerder bang dat hun kleinkinderen last zouden ondervinden van racisme. Ik begrijp mijn ouders. Mijn zussen zeiden: “Hoe kan je nu verliefd worden op een buitenlander?” Ik geloof dat je daar inderdaad voor moet openstaan. En dat stond ik.
Aangezien ik altijd eigenwijs ben geweest, trouwde ik toch een Afrikaan. Uit het Noorden wel te verstaan. Toen hun eerste kleindochter geboren werd uit mijn schoot viel de lichte huidskleur een van de kennissen gelijk op. Zucht, dat viel weer mee.
Mijn belangstelling in andere culturen ging zo ver, dat ik integreerde in een andere cultuur: de islamitische. Ik was ervan overtuigd dat ik het ware geloof had gevonden. Een God die mij vol liefde had geschapen; die mij als mijn meest geliefde Vriend nooit in de steek zou laten; met wie ik en alle aardbewoners met mij op welk moment van de dag dan ook rechtstreeks kon chatten, emailen en SMS-en. Nu jok ik wel een beetje, want 20 jaar geleden bestonden die begrippen nog niet eens.
In eerste instantie wist niemand iets van mijn overgang tot de islam. Ik bleef ‘dat meisje met het bos haar’, zoals ik altijd al bekend stond. Mijn overtuiging reikte echter zo ver, dat ik voor het befaamde hoofddoekje wilde gaan. In Den Helder, waar ik toen tijdelijk woonde, was ik zo’n beetje de enige gesluierde moslima. Al de mensen keken mij aan – of liever gezegd keken ze mijn man aan met een blik van: “Jij onderdrukker van de vrouw.” Het liefst had hij dat ik de hoofddoek weer af deed. Maar eigenwijs als ik was, gaf ik niet toe aan zijn smeekbede.
Nu woon ik in het midden van het land. Ik heb bijna al die jaren met moslimcollega’s gewerkt in een islamitische omgeving. Die moslims werden ook mijn kennissen en vrienden. De vriendschappen met de niet-moslims verwaterden. En dat lag, voor zover ik weet, niet aan mij. Misschien dat films als ‘not without my daughter’ een rol hebben gespeeld. Islam werd er niet populairder op. Langzamerhand raakte ik steeds verder vervreemd van ‘de Nederlanders’, mijn eigen familie uitgezonderd.
Ik ben wie ik ben, een Nederlander met hoofddoek. Ik houd van de Nederlandse natuur; van de paden op, de lanen in en vooral van al het water. Ik houd van allerlei Nederlandse karaktertrekjes: stiptheid, directheid, spontaniteit. Maar ik houd er niet van dat Nederlanders minder tolerant worden. Ik voel het aan de manier waarop ik van top tot teen wordt opgenomen, op het schoolplein als ik mijn kinderen op kom halen. Ik hoor het aan de toon waarop de mensen met mij spreken en de woorden die ze kiezen, dat ze eigenlijk op ons neerkijken. Zoals laatst mijn tante zei, dat haar schoondochter op een zwarte school werkte en graag een keer op een school zou willen werken waar de kinderen slimmer waren.
Maar voor de moslims ben ik ook een vreemde eend in de bijt. Ik ben en blijf een stugge en tevens spontane Nederlander – het lijkt tegenstrijdig, maar ik draag beide elementen met evenveel passie uit – met Nederlandse waarden en normen. Ik blijf voor de moslim op een voetstuk staan, omdat ik die bekeerde ben. “Jij gaat zeker naar het paradijs,” hoor ik vaak. Terwijl niemand in het leven kan weten waar hij of zij straks zal eindigen. Als ik naar een lezing ga, komt niemand uit zichzelf op mij af. Altijd ben ik degene die zorgt voor de social talk. Misschien komt het door mijn uiterlijk: ik heb een nadenkhoofd, waardoor ik wel als afstandelijk wordt ervaren. Maar in werkelijkheid heb ik een warme persoonlijkheid.
Ik houd van de gastvrijheid van de moslims; ik houd van de trots; ik houd van de passie. Maar ik houd niet van allerlei cultureel bepaalde gebruiken of gedragingen. Als ik mij moet aanpassen door mijn benen wel of niet over elkaar te slaan, voel ik mij slecht op mijn gemak. Ik houd ook niet van al dat salafistische gekissebis over haram en halal of over wat hoort en niet hoort. Geboden en verboden zijn slechts een tiende deel van het hele islamitische geloof. De gesprekjes blijven over het algemeen oppervlakkig. En zo ook de vriendschappen. Daarom is er ook tussen mij en mijn moslimvrienden ook een afstand ontstaan.
Ik mis de diepgang in de vriendschap; de oprechte belangstelling; de onvoorwaardelijke liefde. Ik blijf echter zoeken. Ik blijf openstaan voor moslims en niet-moslims. Ondanks het feit, dat ik eenzaam onder de mensen ben, voel ik een grote verbondenheid met alles om mij heen. Als wereldburger en schepsel van God voel ik mij geen vreemde eend in de bijt. Ik mag zijn wie ik ben. En zo is het goed.
Tineke,
kijk eens naar mijn website http://www.krijnvanputten.com.
o.a. Het BOEK deel 3
veel succes verder
Krijn van Putten
Dag Tineke Bennema,
U schrijft op uw website dat de moeilijke relatie die het westen heeft met de islam u aan het hart gaat. U schrijft niet over de genocide die onder de christenen gepleegd wordt door de moslims wereldwijd, op werkelijk ongekende schaal. Een genocide groter dan wat de nazi’s hebben gedaan in de 2e wereldoorlog.en die nu door de media en door politiek ‘correcte’ politici volledig wordt doodgezwegen. U schrijft ook niet over het dieperliggend probleem: de politieke islam, de haatverzen en de vele oproepen tot oorlog in de koran en de Hadith, de superioriteitshouding van de moslims boven alle niet-moslims (zie koran), over het verlangen naar de sharia wetgeving (30% van de moslims), over het streven naar islamdominantie. (Islam wil niet ondergeschikt zijn, maar wil altijd domineren). Over de intolerantie van de islam tegen over niet moslims. Vraag: hoe kun je tolerant zijn tegen in tolerantie?
‘Niet de multiculturele samenleving is het probleem, maar de islam,’ zo sprak onlangs een Duitse professor. En wat heeft deze man, met de islam kennis die ik nu heb, in mijn ogen gelijk!
Over Wilders:
Wilders maakt voortdurend een verschil tussen de moslim medemens en de politieke Islam.
U en vele anderen kunnen blijkbaar dit onderscheid niet maken, of staan daar niet voor open.
De kritiek van Wilders heeft niks te maken met racisme, maar komt voort uit een grote zorg over het voort bestaan van onze Westerse samenleving met onze vrijheid van meningsuiting, denken en handelen, onze joods/christelijke/humanistische waarden en normen ook al herkennen veel seculiere mensen deze afkomst niet meer omdat ze daarvan zijn ontvreemd.
Zie: Filmpje Demografie Europa
https://www.youtube.com/watch?v=V5KcvStYe7A
In mijn ogen neemt Wilders de mensen niet mee in de harde waarheid van het islam verhaal.
Dat ervaar ik als zeer jammer.
Hij deponeert allerlei, op zich terechte, stellingen, maar omdat veel mensen een kennisachterstand hebben over de islam en velen daar ook niet voor openstaan, gaan hun hakken door de hardheid van zijn ware boodschap de grond in.
Daarnaast leven veel postmoderne mensen in ons land in de veronderstelling dat de Bijbelse God gelijk is dan Allah, dat de Bijbel het zelfde leert dan de koran.
Zij kennen de verschillen niet tussen de Bijbel en de koran/Hadith.
Over de verschillen tussen de Bijbel en de koran en over de islam inhoudelijk, de kern van het door u naar voren gebrachte probleem.
Bijbel leert: steel niet! Koran leert: steel!
Bijbel leert: lieg niet. Koran leert: lieg
Bijbel leert: doodt niet. Koran leert: doodt
Bijbel leert: Je zult op een vrouwen van een ander niet je zinnen zetten,
Koran leert: slaap met hen!
Bijbel leert: wees dienstbaar, heb oog voor de zwakkere en de zieken.
Koran leert: overheers! Minacht!
Bijbel leert: heb uw naaste lief zoals jij je zelf lief hebt.
Koran leert: haat, ga geen vriendschappen aan met niet moslims. Voer oorlog tegen hen!
Onderwijs over de ware aard van de islam in ons land is in mijn ogen daarom ook hard nodig.
Naar hartenlust wordt er in ons land kritiek gegeven (terecht maar ook onterecht) op het christendom in ons land, maar kom niet aan de islam, haar misdaden en de inktzwarte 1400 jaar islam geschiedenis!
Zie: Why We Are Afraid, A 1400 Year Secret, by Dr Bill Warner
https://www.youtube.com/watch?v=t_Qpy0mXg8Y
Het sterven van de politieke islam: een wereldwijde kalifaat waar de sharia-wetgeving is ingevoerd door stille immigratie en/of door het zwaard (fysieke oorlog).
Daarbij is Taqiyya (misleiding, liegen en bedriegen van niet moslims omwille van de islam) geoorloofd.
Zie: Three Stages of Jihad:
https://www.youtube.com/watch?v=ERou_Q5l9Gw
Helaas kent de islam geen scheiding van kerk en staat, zoals het christendom dat kent en ook haar wortels heeft in deze scheiding van werelden (Augustinus van Hippo).
Islam is een politiek systeem vergelijkbaar met de nazi systeem en het communistisch systeem. Islam is een religieus sharia verspreidend systeem, dat mensen onderdrukt, dhimmies (niet moslims) afperst en rechteloos maakt, zeer jonge meisjes en vrouwen onderdrukt en verminkt, die moslims verheft boven alle andere mensen enz.. Besef dat de sharia de Universele Rechten van Mens’ van de VN afwijst.
Wanneer de shariawetgeving is ingevoerd, zal de individuele vrijheid van denken en handelen en spreken niet meer mogelijk zijn. Elk inhoudelijk kritiek op de islam wordt gezien als een aanval en daarop staat de doodstraf. Dat gebeurt nu al in Amerika onder het het bewind van Moslim Obama en de door de moslim broederschap geïnfiltreerde Obama regering en CIA.
Zie: Shariamerica: Islam, Obama, and the Establishment Clause
https://www.youtube.com/watch?v=ErzxOz3Dzv8
Brigitte Gabriel on Islam in American Schools
https://www.youtube.com/watch?v=36bzSnoXCv0
Vraag: Heeft u ook haar duidelijke en toch positieve slotzinnen gehoord? Dat geld ook voor alle immigranten en moslims incl. de Marokkanen in ons land!
Heb de moslim-mens lief dus ook de goedwillende Marokkanen, maar beslist niet de islam!
Je hebt gelukkig vele gematigde moslims, maar besef dat de islam zeker niet gematigd is! Verschillende moslims zijn cultureel moslim. Veel westerse moslims zijn, omdat ze niet de Arabische taal beheersen, niet op de hoogte van de vele haatdragende Arabische teksten in de koran en de Hadith staan tegen de mensen van het boek (joden en christenen) en andere niet moslims.
Andere moslims die wel Arabisch kunnen lezen distantiëren zich daar van, of kijken een andere kant op, terwijl de koran en de Hadith toch met klem de moslims oproept om geen vriendschappen aan te gaan met niet-moslims, maar oproept om oorlog tegen hen te voeren tot zij erkennen dat er geen andere God is dan Allah en Mohammed zijn profeet is.(de strijdkreet en geloofsbelijdenis van de islam).
Je wordt op 2 manieren moslim, door geboorte (is geen vrije keuze) en door het opzeggen van de hiervoor genoemde geloofsbelijdenis.
Kritiek op de islam en afvalligheid staat de doodstraf. Dus hoe vrijwillig is de islam?
Vele moslims zijn ook gevangenen van het islamsysteem dat naast religieus, ook cultureel, en politiek is. Het geeft mensen ook hun identiteit. Velen voelen zich meer moslim dan Nederlander.
Ze weten vaak niets over het opheffingsprincipe waarmee de wat meer vriendelijker Mekka teksten worden opgeheven door het ‘Vers van het zwaard’. Door dit opheffingsprincipe zijn slechts 43 verzen van de 114 verzen gezaghebbend. Dit is een heel zorgvuldig bewaard geheim van de islam en is daarom ook bij vele mensen niet bekend.
Ook wanneer de koranverzen met elkaar in tegen spraak zijn en dat zijn er veel, dan zijn de haatdragende Medina teksten meer gezaghebbend dan de Mekka teksten.
Met dit opheffingsprincipe hebben moslimleiders altijd het laatste woord.
Graag uw inhoudelijke reactie
Beste R. Postma,
Ik wilde graag uw reactie lezen, maar stuit op het begin waarin u zegt dat moslims meer mensen hebben omgebracht dan nazi’s. Ik wil pas verder discussieren als u dat verwijdert.
met vriendelijke groet,
tineke
Dag Tineke Bennema,
U schrijft:
‘Met deze blog wil ik een discussieforum bieden voor onze moeizame westerse verhouding met de Arabische en moslimwereld.’ en u eindigt u oproep met de woorden: ‘We discussieren met open vizier’..
Vraag:
Tot 2x toe heb ik met een bijdrage tot een inhoudelijke discussie met gedegen argumenten aangegeven waar de knelpunten liggen t.a.v de grote argwaan die ik en vele anderen hebben naar de islam en de gedragingen van veel moslims,
Deze knelpunten heb ik notabene nog terug gevoerd naar de bronnen van de islam de koran en de Hadith. Dus over wat Allah heeft gezegd en wat Mohammed heeft gezegd en ook heeft gedaan. Over 1400 jaar inktzwarte islam historie. Over de stille- en militante jihad. De islamisering van het Westen incl ons eigen land door immigratie en geboorte explosie. Het streven naar een wereldwijde kalifaat met de sharia wetgeving. De vele ‘no go-zones’ in veel grote Europese steden, de grote intolerantie jegens de niet moslims.
De genocide die moslims wereld wijd in het westen aanrichten onder de christenen, de haat tegen joden en de kleine staat Tsraël, Het vele liegen en bedriegen ( Taqiyya)..
Maar tot 2x toe is mijn bijdrage niet op uw forum weergeven, zonder ook maar enig opgave van redenen.
Mag ik u vragen hou open uw vizier is?. Waarom u mijn bijdrage niet heb weergegeven op uw discussie forum?
Graag hoor ik van u.
Beste R. Postma,
Het spijt mij, ik had uw bijdrage nog niet gezien.
Het is voor iedereen zichtbaar als u het plaatst onder de bovenste blog.
met vriendelijke groet,
tineke
Beste Tineke,
Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie op hetgeen Dhr. Posthuma schrijft en van u vraagt.
Groet,
Jeffrey Brugman
Ik bedoel natuurlijk R. Postma!
Hallo Tineke Bennema
Mijn vader was ook inspecteur van Politie in Ned indie 1921-1949
Kunnen wij via de mail misschien wat info uitwisselen.
met vriendelijke groet. Johan Koster
Geachte mevrouw Bennema
Ik werd erop geattendeerd dat u eerder over een Comite van Waakzaamheid heeft geschreven, nu wil het toeval dat wij dat bezig zijn op te richten, met al zo’n 23 ondertekenaars onder wie oud-minister Hedy d’Ancona, Corrie van Brenk (voorzitter Abva-Kabo) enz. Als u mij een e-mail adres stuurt zal ik u onze oproep, die we in september openbaar willen maken, en de lijst ondertekenaars graag toesturen. Ik kon tnt geen e-mail van u vinden, maar zou uw mening hierover uiteraard graag horen.
Geachte heer/mevrouw,
Mijn naam is Patrick Allan en namens het ‘Amron Parker Project’ nodigen wij u uit.
Het ‘Amron Parker Project’ is een initiatief vanuit Nederland, voor de vrede en tolerantie. Heb je deze aspecten, dan is er ook geen racisme, pesterijen of zinloos geweld.
Oorlog en spanningen zijn er overal, bv. in Oekraïne, Irak, Palestina, Syrië, maar ook gewoon in uw buurt misschien, op de werkvloer, of op schoolpleinen. De wereld kan wel wat optimisme, begrip en positiviteit gebruiken.
Het antwoord? Een internationaal burger initiatief. En ook U kunt zich eveneens uitspreken voor de vrede of positiviteit! Wij nodigen u daarom uit mee te doen.
WE DANCE & SPEAK FOR PEACE!
Op ludieke wijze laten wij zien dat er zoveel mensen in de wereld zijn, die liever zouden dansen dan spanningen creëren. 32 landen hebben dat al laten zien in de video ‘Something to dance to’. Van Egypte tot China en van Turkije tot Amerika.
Moslims , christenen, atheïsten, boeddhisten, iedereen is vertegenwoordigd.
Zie het filmpje hier: http://youtu.be/0XvbtayqKns (Deelt u deze ook zo u wilt, ovv #s2dance2)
Aan dit video project ‘Something to dance to’ deden ook mee:
Henny Huisman, Jorgen Raymann, Emile Ratelband, Hans van Breukelen, Dj Jean,de dans leraar van Michael Jackson (Mr. Vincent Paterson), 400 kinderen, een spreker van de Verenigde Naties, 32 landen en nu u kunt ook meedoen, want met z’n allen maken wij het verschil.
Hoe kunt U meedoen?
Door aan de Peace challenge! Wat geeft u something to dance to? campagne, mee te doen.
Wie, ‘welk goed doel’ of streven gunt u positiviteit (Something to dance to’) uw partner, buurman, een politiek leider, of uzelf? Zeg het de persoon, de mensen of organisatie en sowieso de wereld: bv:
Hi ik ben (of wij zijn van)…………… en ook wij staan voor de vrede. You’ve got ‘Something to dance to’
Of: wij zijn…………En als het pesten op scholen stopt, hebben wij ‘Something to dance to’
Post uw positieve clipje op uw sociale media pagina’s (Twitter, Facebook, YouTube) o.v.v. #s2dance2, waardoor een ieder uw participatie kan zien en kan liken, ondersteunen, of zich erdoor gesteund kan voelen.
U mag ook dansen! het staat u vrij!
Hier ziet u bv het filmpje van Emile Ratelband: http://youtu.be/nxG9KIo6hjc
En hier van Amron Parker zelf: http://youtu.be/54xqTm0XA-I
Wat geeft U, ‘something to dance to’? Doe of dans mee for peace!
Beste Patrick,
We zijn allemaal voor vrede en tolerantie, maar ik zie niet in hoe dansen die dichterbij kan brengen. Het zal ISIS niet stoppen, Palestina niet helpen.
met hartelijke groet,
tineke
Beste Tinneke,
Patrick hier. Ik wist niet dat mijn ‘persoonlijke vraag’ mee te doen hier op een ‘soort forum’ zou worden gedeeld. Dat was niet de bedoeling. De bedoeling was vragen naar uw eventuele medewerking, al dan niet. Zo nee, (zoals blijkt uit uw antwoord, dan is het beter het bovenstaande verhaal te verwijderen.) Bij deze vraag ik dat.
Als ik geweten had dat dit de manier van communiceren was, had ik dit niet opgestuurd. Want per google kom ik hier terecht, wat nu wat raar oogt (als het publiek dit ziet), aangezien dit voor uw ogen slechts bestemd was.
Ten tweede, om even te antwoorden op uw stelling, ‘wat het nut zou zijn’ en dat het niet ‘ISIS helpt verdrijven’, of Palestina helpt,
Sja, neen het is inderdaad geen ‘diplomatie op hoog politiek niveau’, als u dat bedoeld en neen, het is geen VN secretaris Ban ki Moon die de wereld oproept de kalmte te bewaren daar waar het conflict zich ontbrand. Neen, het is geen onderhandeling met ISIS aan tafel, ten einde het geweld te stoppen, eveneens ‘Neen’, het is niet de VN die (zogezegd) probeerd het geweld af te keuren.
Ik begrijp uw stelling dat we dan beter alle positieve initiatieven de grond in kunnen stampen? Want wat heeft het voor zin, ‘dansen voor de vrede’ (Ik krijg er opeens een vieze smaak van in de mond).
Hoe triviaal en dom van mij inderdaad, om maar te denken dat dit ergens toe leid.
Nu uw retorische vraag zo gelezen te hebben heeft het kennelijk inderdaad geen nut. Laat ons maar op andere manieren (die tot nog toe vooral WEL werken) proberen en de kwade krachten intussen de mogelijkheid geven te floreren, (want die ondersteunen wel al het mogelijke, hoe klein ook, om alles wat men als ‘goed’ beschouwt te ondermijnen), terwijl het andere ( positieve) kamp ‘goed bedoelde initiatieven’ afschiet, om ons vervolgens af te vragen waarom er ‘niets’ ondernomen word en tussentijds vooral wijzen met onze betweterige vingers.
DAT zal helpen. Sja, dansen….Wat dom, tenzij het een initiatief van Elton John is of Bob Geldof, ja nee, dan is het briljant en dan snapt iedereen het meteen.
En om nu dan concreet te zijn:
Nee het is dus geen heiligmakend middel Palestina te helpen bv, maar het is TENMINSTE een initiatief teneinde de wereld te laten zien dat velen zich wel willen inspannen samen iets positiefs te bereiken.
Als dit door vele mensen straks gezien werd/ word, kan het er WEL toe doen. We zijn immers allemaal mensen met een hart en geweten. En als 2 mensen het zien, (vooral sceptische), zal het wellicht niets uitrichten, maar als 2 miljard het zien, wellicht wel! Het begint ergens en wel degelijk kan een ‘positieve noot en saamhorigheid’ laten zien dat er ook minimaal tegengeluid is en is dat alleen al, niet de moeite waard? Zo nee, dan stop ik inderdaad met deze poging.
Vermelden dat 35 landen meedoen (waaronder Palestina) geeft aan dat wij allemaal 1 zijn en dat de mensen/ burgers in essentie allemaal hetzelfde willen, nl blijdschap, ongeacht wat anderen (kwaadwillenden) ons ‘de massa vaak zonder eigen visie’ willen doen geloven.
Wij hoeven dit ‘domme triviale clipje’ inderdaad niet te maken en u ook niet te vragen mee te doen, immers, wat heeft het voor nut? Daar ben ik mij terdege van bewust.
Maar ik hoop dat u dan wel de juiste, wellicht meer op intellect gestoelde rationele oplossing heeft en kunt aandragen, waarbij u iedereen wereldwijd mee krijgt en kunt verzamelen / overtuigen iets positiefs in te zien en te ondernemen.
Ik beloof u dat ik er dan met open vizier naar zal kijken, teneinde een positieve bijdrage te leveren.
Met vriendelijke groeten,
Patrick
Beste Patrick,
Ik heb je bericht een paar keer gelezen, ik bewonder je inzet voor Palestina, maar geloof toch dat ik meer van een diplomatieke oplossing ben. Ik wens je veel succes.
hartelijke groet,
tineke
Dag Tineke,
We kennen elkaar niet persoonlijk, maar ik lees je stukken regelmatig en met plezier. Zo ook jouw sterke en scherpe column/blog Geen ‘islamisering’ maar islamofobie. In mijn blog (http://www.republiekallochtonie.nl/islamofobie-en-de-islamiseringsmythe-in-europa) heb ik je geciteerd. Dat wilde ik je even laten weten.
Hartelijke groet,
Roemer (redacteur/columnist Republiek Allochtonië) .
P.s. tussen 1987 en 1996 was/woonde ik regelmatig in Palestina en deed daar onder meer onderzoek naar de water- en nederzettingenpolitiek van Israël in de Bezette Gebieden en naar politieke islam.
Hoi Roemer,
Dank je wel, en mooi stuk!
hartelijke groet,
tineke
Dag Tineke. Zoals je begrijpt is mijn vorige bericht – net als dit exemplaar – alleen aan jou gericht…
Geachte mevrouw Bennema,
Vandaag las ik uw artikel in de Volkskrant. Mooi. Maar niet haalbaar. Als u interesse hebt in een gedachtenuitwisseling hierover dan ben ik daartoe graag bereid.
Hartelijke groet
Sjaak Pappe
Intercultureel Organisatie-adviseur – socioloog (UvA) en faciliteer sinds 16 jaar mensen en organisaties om effectiever te zijn in de wereld arena
Beste Sjaak,
Dank voor uw reactie, ik heb het voorgelegd aan de andere leden van het Grote Midden Oosten Platform, met wie ik dit stuk samen heb geschreven.
met hartelijke groet,
tineke
Geachte Tineke
Ik ben meer dan geïnteresseerd in het Midden Oosten en de kwalijke rol die Engeland en Frankrijk daarbij gespeeld hebben. Ik ben gestoten op een puur slecht artikel vaan Maurice Blessing over Britse bommen op Irak. Ik zoek nu een manier om zijn “expertise”op feitelijke manier aan de kaak te stellen. Kunt U mij helpen?
Hi Tineke,
Ik wil graag contact me je ivm de Gaza Flotilla. Zou je me even een email willen sturen op info@docp.nl? Dank,
Sonja
Graag zou ik uw nieuwsbrief willen ontvangen
Hartelijk dank voor uw verhelderende uiteenzetting tav lala gül.Ik had nooit van haar gehoord maar kennelijk is ze een rijzende ‘ster’ die zo te lezen heel gauw weer gedoofd moet worden.
Hartelijk dank voor uw moed dit belangrijke geluid naar buiten te brengen zodat de werkelijkheid zichtbaar mag worden?
Gefeliciteerd met je opinie die gepubliceerd is in de Volkskrant, over onze verhouding met de natuur. Also Fysisch Geograaf gedraag ik me ook altijd anders dan de rest die buiten loopt. Ik zou het leuk vinden je eens te spreken om na te denken over hoe we ‘die rest’ een wat leuker volk kunnen maken. Fijne dag
Hallo ,
Ik zie uw website http://www.tinekebennema.nl en het is indrukwekkend. Ik vraag me af of advertentie-opties zoals gastpost, advertentie-inhoud beschikbaar zijn op uw site?
Wat is de prijs als we op uw site willen adverteren?
Opmerking: het artikel mag geen teken zijn als gesponsord of adverteren.
Proost
gregg hawes
Ik kwam bij toeval – via een NRC tekst – bij u terecht. Mijn belangstelling gaat nog iets verder terug dan het koloniale verleden. Het gaat terug naar die woorden koffie en suiker. Naar de Arabische en moslim inbreng in onze Westerse huidige “cultuur”. Ik zou daarover graag met u in contact komen. Mijn email heeft u. Ik hoor graag van u.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-met-onverholen-steun-aan-israel-werkt-kabinet-rutte-escalatie-in-de-hand~baa8c6ef/
Moedig dat u zich uitspreekt en goed artikel!
Dankuwel!
las vandaag je artikel over Israël in de VK, mag ik je een mening toesturen die tot een andere kijk op de zaak zou kunnen leiden?
Excuses voor de vertraging, ik weet niet of het nog van toepassing is?
Ik zal u mailen.
Met vriendelijke groet,
Tineke
Kan meneer Postma uitleg geven over haat en oorlog in de Qur’an? Gaarne toelichten met Surah en ayaat. Tevens van de Hadith.
U schrijft op de Kanttekening dat universiteiten zich liever druk maken om hun ‘spulletjes’.
Pardon?
Er komt een Palestijn in Nederlands asiel aanvragen (!), vervolgens richt hij voor tienduizenden euro’s schade aan aan UvA-gebouwen (!!) en daar moeten we als Nederlanders maar mee akkoord gaan? Deze man zou op de eerste vlucht terug naar Palestina moeten worden gezet, maar zelf daar is Nederland te laf voor.
Beste Vincent,
Ik spreek over de studenten die betrokken zijn bij de demonstraties tegen de oorlog in Gaza, van wie het overgrote deel vreedzaam is.
U haalt een enkel geval aan en veralgemeniseert. Dat is niet een deugedelijke manier van redeneren.
Met vriendelijke groet,
Tineke
Dank voor uw reactie in ieder geval. Ik zal niet teveel onder schuilnaam verder met u in discussie gaan.
Enige wat ik nog kwijt wil is dat er inmiddels een cultuur van messen trekken in Nederland is gevestigd die er 20 jaar geleden niet was. En die cultuur hebben mensen uit het Midden-Oosten meegebracht en hier heeft niemand om gevraagd in Nederland.
Een goed weekend en alle goeds verder
Geen idee wat u met een cultuur van messentrekken bedoelt.
En wie die heeft.
Ik zou graag bewijs zien dat die uit het Midden Oosten komen.
tja, ik lees de krant, dat is voldoende bewijs lijkt me.
Ik laat het bij het voorbeeld van Fenny Van der Donk uit Groningen. Een vrouw die in haar eigen huis is gedood door een Palestijnse asielzoeker. De man betuigde geen spijt in de rechtszaal en zit nu 18 jaar op onze kosten in de bak in Nederland.
Maar u had zeker nog nooit van haar gehoord? Dat zegt toch alles.
Beste Tineke, ik wil geen Hamas, Hezbollah, PLO, El Fatah etcetera in mijn leven. Ik wil vrij zijn, vrij voelen etcetera. Succes met uw werkzaamheden, Hoogachtend
Beste Willem,
Nee, ik zou niet weten wat die in NL zouden moeten doen.
Maar, zijn wij niet onze broeders hoeder?
Waar zoveel onschuldige mensen omkomen en zoveel leed is, heeft de mensheid de plicht om in te grijpen.
Anders zijn we geen mensen meer.
met vriendelijk groet,
Tineke
Geachte mevrouw Bennema,
Zou ik u wat vragen mogen stellen via e-mail over uw boek uit 2015 (de politieman in Indië)? Niet zozeer inhoudelijk, maar over het vinden van informatie over een familielid.
Hoogachtend en met vriendelijke groet,
PJE Dezentjé