Er zijn van die boeken die niet alleen in hun tijd een verpletterende indruk maakten, maar zo groots zijn dat ze decennia na verschijning je naar de keel grijpen. Die Welt von Gestern van Stefan Zweig zou wat mij betreft ook von Heute mogen heten. De autobiografie van de joods Oostenrijkse schrijver, die hij voltooide vlak voordat hij zelfmoord pleegde in 1942, toen hij meende dat hij nooit meer in vrijheid zou kunnen leven. Het is een prachtig document van de tijdgeest, geeft inzichten in de onderliggende sociale onvrede en politiek die actueler zijn dan ooit.
Het snijdt me door mijn ziel als ik dit lees, over hoe het ooit was en hoe cynisch Europa in de tijd van Zweig en van ons is geworden: ‘onze voorouders waren standvastig in hun overtuiging dat ze konden vertrouwen op de feilloos verbindende kracht van tolerantie en verzoeningsgezindheid.’ En ‘tolerantie werd niet zoals nu als op zwakheid en toegeeflijkheid neergekeken, ze werd als ethische kracht geprezen.’
Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar er waren periodes dat de ratio regeerde, en niet de allerindividueelste emotie, waarvoor we nu altijd respect dienen op te brengen, meer nog dan voor het verstand dat die emotie in toom zou moeten houden. Al die tv reality shows waarin we ons kunnen vergapen aan basic instincts. Politici die niet meer durven in te gaan tegen gevoelens van ongenoegen van delen van de bevolking, die gebaseerd zijn op onjuiste aannames. Ik noem hier bijvoorbeeld ‘islamisering’. En waar is de moed van politici om te zeggen: Moslims? Ze zijn here to stay. Ze zijn deel van ons.
Naarmate ik vorderde in het boek van Zweig en ik mij inleefde in het interbellum, werden de parallellen steeds duidelijker. De massa die vatbaar is voor hysterie, voor ophitsing, die wantrouwen en afkeer heeft van autoriteit, van feiten en wetenschap. Het toegeven aan negatieve sentimenten, in plaats van deze in te dammen. En dan steeds meer propaganda van haat en uitsluiting, het zich afzetten tegen anderen, door de gevestigde politieke partijen gebruikt. Nee, we staan niet aan de rand van een nieuwe Wereldoorlog en nee ik zie geen tweede Hitler. Maar we moeten oppassen. De democratie was toen niet vanzelfsprekend, en dat is hij nu nog niet.
Om te beginnen zullen we onze toon en emoties moeten matigen, jegens elkaar, in het openbaar, in de politiek, in de media, overal. We zijn een hysterische heksenketel geworden. Kijk hoe we elkaar nu bejegenen, hoe negatief we staan tegenover anderen en bedenk hoe het vroeger kon, toen iedereen er bij hoorde. Waarom hameren op het recht van belediging? Zal er iemand ooit bijdraaien als je hem doelbewust keer op keer raakt tot in het diepst van zijn ziel? Is de ander uberhaupt wel belangrijk, of houdt een mens dan alleen rekening met zijn eenzijdig voor zichzelf opgeeiste rechten? Draai het om en pleit voor het recht op tolerantie. Laten we ophouden de ander tegemoet te treden om hem op de knieen te krijgen, maar debatteer omdat we willen samenleven.
Nu hebben we door globalisering te maken met allerlei andere levensvormen en verschillende typen mensen. Zij verdienen allen een eigen plaats in onze samenleving. Ik weet het als ik zeg dat de basis van democratie is vrijheid, gelijkheid en broederschap, dan klinkt dat nu net als in de tijd van Zweig grenzeloos naief. Maar dat zegt meer over ons huidig cynisme en negativisme ten opzichte van democratie, dan over de beginselen ervan.
Zweig nog een keer: ‘Het idee van samenleven van verschillende volkeren in dezelfde ruimte, zonder vijandigheid, deze wijze grondregel dat je door wederzijds respect en door oprecht nagestreefde democratie verschillen van taal en herkomst kon verheffen tot broederlijkheid – wat een voorbeeld was dat voor het hele chaotische Europa van ons!‘
Lees dit boek.
Nog zo’n voorbeeld van elkaar de ruimte geven was dat in de jaren twintig van de vorige eeuw homo’s nergens ter wereld zo veel vrijheid hadden als in Berlijn. Twintig jaar later werden ze vermoord in de vernietigingskampen.
Tineke, jij bent historica. Ken je de Duitse historica, Renate Riemeck en haar boek “Mitteleuropa, Bilanz eines Jahrhuderts”, in het Nederlands vertaald onder de titel: “Middeneuropa: balans van onze eeuw”? Renate Riemeck beschrijft hoe ooit het Duitse idealisme in Midden-Europa stond voor de vrijheid van de individuele mens, hoe dat vanaf Bismarc verwerd tot etnisch zuivere natiestaten, totdat uiteindelijk met de vernietiging van Midden-Europa ook dat ideaal vernietigd werd. Riemeck beschrijft ook de rol van de angel-saksiche wereld daarin.
Het idee van vrijheid, gelijkheid en broederschap moeten we van onderaf opnieuw vorm geven. Van bovenaf kan en zal dat niet komen, daarvoor zijn de belangen te groot.
Dag Bert,
Veel dank voor je reactie, ik twijfelde of het weer naar voren halen van vrijheid, gelijkheid en broederschap niet te pathetisch overkomt deze dagen, maar zie gelukkig dat ik minder gek ben dan ik dacht. Heel mooie vergelijking over homoseksualiteit, ik ga dat boek van Riemeck lezen, bedankt voor de tip.
hartelijke groet,
tineke
Het beschieten van een ‘freedom of speech-bijeenkomst’ in Kopenhagen is, na Parijs, opnieuw een aanslag op onze vrijheid. En anders dan goedbedoelende mensen als Peter R. de Vries en Tineke Bennema denken vormen grievende Mohammed-cartoons het excuus- maar niet de oorzaak. Alles wat wringt met extreem soennitisch gedachtegoed geldt namelijk als doelwit. De volgende aanslag van de dader betrof dan ook een synagoge. Ontkenning van (islamitisch) fascisme voedt, gelijk jaren dertig, als moedermelk iedere angsthaas of naïeveling.
Beste Nol,
Ik ben het volledig met je eens dat de aanslagen in Kopenhagen een aanslag zijn op de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid. Je kunt alleen niet veralgemeniseren en zeggen dat het soennitisch gedachtegoed daarvoor verantwoordelijk is. Waarom is de meerderheid van de moslims dan vredelievend? We hebben het met deze aanslagen inderdaad over islamitisch fascisme (die term gebruikte ik ook in mijn stuk in de Volkskrant eind vorig jaar). Ik ben juist de laatste die fascisme ontkent op dit moment, zowel in Europa, als onder moslims. Maar er schuilt ook gevaar in als we individuen alleen nog kunnen zien op basis van hun cultuur of achtergrond. Zie ze eerst als mens en niet als deel van een groep.
groet
tineke