Beste Peter Buwalda,
U was Zomergast op 2 augustus. In de uitzending zegt u iets wat sommige Nederlanders ook vinden, maar wat me van een intellectueel en een van Neerlands best verkochte schrijvers (van die bestseller Bonita Avenue) toch behoorlijk tegenviel, namelijk dit: ‘De islamitische landen, daar komt in het algemeen weinig esthetisch vandaan’ en misschien omdat u het zelf ook wel een boude uitspraak vond, kwam dit er nog achteraan: ‘is mijn indruk.’ Hum. Tja. Indrukken zijn geen feiten zoals wij weten. Excuus, maar nu ga ik even de historicus uithangen en ook sorry voor de belerende toon.
Tuurlijk, de Arabische wereld is momenteel in verval. En hop, daar krijgt de islam dan meteen weer de schuld van. Maar zullen we niet het kind met het badwater weggooien? Heeft u zich wel eens verdiept in de architectuur, literatuur, poezie, kunstvormen van de islam? Dan moeten we toch constateren dat de islam juist tot grootse prestaties heeft geinspireerd. Neem nu bijvoorbeeld de Rotskoepel Moskee in Jeruzalem die de stad domineert, ongetwijfeld bekend. Maar weet u wanneer hij gebouwd is? 691-2. In die tijd waren wij in de weer met wat robuuste Romaanse bouw enzo. Of wat te denken van de Spiraal moskee in Samarra (zie foto), Irak, 847. Klein detail, like it or not, maar beide gebouwd in opdracht van de toenmalige kaliefen in Arabie.
Het zijn maar een paar voorbeelden, uit een verre wereld, ik neem aan dat u wel bekend bent met de Alhambra in Spanje en de schitterende exemlaren van islamitische architectuur daar. En dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over de kalligrafie, de waanzinnig mooi gekleurde mozaieken (zie mijn blogfoto), de extreem verfijnde geometrische ontwerpen, ingegeven door religieuze verordeningen dat mens en dier niet afgebeeld mochten worden omdat dat imitatie is van de werken van God.
En als we toch bezig zijn, wist u dat de eerste universiteiten ter wereld uit Fez en Cairo stammen, in de buurt van moskeeen gebouwd, waar veel geleerd moest worden? Wist u dat de Arabieren grote ontdekkingen deden op het gebied van astronomie, omdat ze de hemellichamen wilden bestudeerden vanwege de tijden voor gebed en ramadan? Enz enz.
Tot slot nog dit: het is zo goedkoop om te stellen dat we kunst kunnen maken zonder religie. Natuurlijk kan dat. Maar denk even in: de Dom van Keulen, veel schilderijen van Rembrandt, om maar 2 voorbeelden te geven, hadden niet bestaan zonder het christendom.
U heeft een mooi boek geschreven, ik hoop dat u ook open staat voor boeken, geschiedenissen, verhalen, overtuigingen en culturen van anderen.
met vriendelijke groet,
tineke bennema
Mijn brief aan Peter Buwalda @pjf2009 nav zijn optreden in @zomergasten http://t.co/8dw2we2maE
Brief aan Peter Buwalda https://t.co/6VCIDBnsUh via @@Tinekebennema
Idd, “een beetje goedkoop om te stellen dat we #kunst kunnen maken zonder #religie. Natuurlijk kan dat, Maar…” https://t.co/4fQE9vTzuZ
Wie duizend jaar terug in de tijd moet gaan om aan te tonen dat de islam ooit iets van enige betekenis heeft opgeleverd, toont daarmee inderdaad vooral het verval aan van de Arabische wereld.
De opmerking van Buwalda staat dan ook als een huis.
Beste Eddie,
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat de Arabische wereld in verval is. Maar om te stellen dat de islamtische wereld nooit iets esthetisch heeft geproduceerd, is het ontkennen van feiten. Met andere woorden: pure domheid.
O ja en nog een voetnoot, de hele islamisiche wereld? Inclusief Indonesie? Ook daar hebben ze volgens deze stelling dan niets bijzonders gedaan.
Totaal onhoudbaar dus, je gedoetje.
groet,
tineke
Niemand stelt dat de islamtische wereld nooit iets esthetisch heeft geproduceerd. De opmerking van Buwalda ging over de moderne tijd, niet over het verre verleden.
De vraag is niet of islam niets heeft geproduceerd, vroeger of nu, het probleem is dat jij en Buwalda er helemaal niets van afweten, maar jullie je wel vergaande uitspraken permitteren. Ik zou zeggen: ga eerst eens wat lezen over islam.
1) Het letterlijke citaat van Buwalda nog een keer: ‘De islamitische landen, daar komt in het algemeen weinig esthetisch vandaan’.
2) Is Buwalda op de hoogte van de moderne islamitische kunsten dan? Blijkbaar niet. Want dan had hij bv wel geweten dat collega schrijver Najieb Mahmouz, die prachtig heeft geschreven over het dagelijks leven in Cairo, is beloond met de Nobelprijs voor de literatuur in ik meen 1987. Verder: ooit gehoord van Umm Kalthoum? Of nog dichterbij huis, rai muziek? Poezie? Mahmoud Darwish? De schitterende architectuur in de Emiraten?
Nog meer voorbeelden nodig?
1) Zelfs als Buwalda doelde op de gehele islamitische geschiedenis heeft hij gelijk. Een relatief korte bloeiperiode, meer dan duizend jaar geleden doet daar niets aan af.
2) Grappig dat u over Nobelprijzen begint. In de laatste honderd jaar ontvingen slechts negen Arabieren de Nobelprijs, waaronder twee Arabische christenen en terrorist Jasser Arafat. Hoewel er pakweg duizend keer minder Joden op de wereld zijn dan Arabieren ontvingen zij er 187.
Verder weet u ongetwijfeld dat er per jaar meer boeken worden vertaald in het Spaans, dan er gedurende de hele geschiedenis in het Arabisch zijn vertaald.
Met alle respect, maar de bijdrage van moslims op het gebied van wetenschap en kunst is ronduit teleurstellend.
Uit je toon spreekt je afkeer van alles wat met moslims en islam te maken heeft. Vooral Arabieren, als ik het zo goed lees, want, nogmaals, ik zie niets over Maleisie of Indonesie het grootste islamitische land ter wereld. Dat is de reden voor je onwil om feiten te erkennen.
1) De bloeiperiode van (de islam in) het Midden-Oosten duurde ongeveer duizend jaar, dat vind je nix?
2) Zoals ik al schreef, ja, het Midden-Oosten is in verval. Maar ontkennen, zelfs met mijn voorbeelden, dat er niets esthetisch vandaan komt, is gebrek aan kennis en ontkennen van feiten. Dus, ga toch wat lezen voordat je wat roept.