Ver weg was ik enkele dagen van woestijnen en opstanden. Ik verkeerde in heerlijke afzondering in Zweden, omringd door witte berkenbomen in de sneeuw. Met zonder internet, geen tv, facebook, geen blog. Alleen een stapeltje boeken, waaronder een biografie over de vrouwelijke Lawrence of Arabia, Gertrude Bell, tevens tijdgenote.
Fascinerend om opnieuw en in detail te lezen hoe tijdens en na de Eerste Wereldoorlog het Midden-Oosten geschapen werd, door voornamelijk Engeland en Frankrijk en dan ook nog eens op advies van een handjevol diplomaten en arabisten (de Engelse Sykes en Franse Picot verdeelden in het pact met hun naam in 1916 Noord-Afrika en het Midden-Oosten in hapklare brokken voor eigen gebruik). Wie nu de loodrechte grenzen in het Midden-Oosten bekijkt, wordt meteen herinnerd aan Bell, Laurence, Sykes en Picot.
Ik zie in deze biografie de Arabieren door de ogen van Desert Queen Getrude Bell, aan wie de creatie van het huidige Irak wel wordt toegeschreven. Samen met Lawrence of Arabia verzon ze de grenzen van Transjordie. Ze waren verantwoordelijk voor de vestiging van de koninklijke dynastie van de Hashemieten (nu in Jordanie) en probeerden het huis Saud (heersers van de gebieden rond Mekka en Medina), dat ze te machtig vonden, tegen te werken. Hun erfenis teistert nu iedereen.
Bell was de avontuurlijke dochter van een rijke Engelse industrieel en homo universalis: professioneel bergbeklimster, botaniste, archeologe, cartografe en ze leerde onder andere Arabisch en Perzisich. Op haar reizen raakte ze gefascineerd door het exotische Arabische rijke leven van bedoeinen en sjeiks. Door haar enorme kennis werd ze Brits spionne en later diplomate. Een orientalistische houding a la Edward Said was haar niet vreemd: ondanks haar interesse en bewondering voor de cultuur, werd ze geplaagd door superioriteitsgevoelens over de in haar ogen achtergebleven Arabische volkeren.
Lawrence of Arabia en zij keurden de westerse diplomatie af om de Arabische landen onafhankelijkheid te beloven in ruil voor verzet tegen het Turkse Rijk, terwijl ze wisten dat het niet bewaarheid zou worden. Lawrence spreekt in Seven Pillars of Wisdom van ‘fraud’. Maar beiden werkten er ook aan mee. Sterker nog, ze bedachten willekeurige grenzen, waardoor volkeren en groepen geloofsgenoten opgedeeld werden, en bepaalden wie ‘koning’ mocht worden en wie niet, een instituut dat de Arabieren niet kenden.
En toen de Arabieren in opstand kwamen tegen de nieuwe westerse overheersers en hun kaarsrecht getrokken grenzen, werd er hard ingegrepen. Ik ben verbijsterd als ik lees dat Winston Churchill in 1920 als minister van buitenlandse zaken zichzelf warm voorstander noemt van het gebruik van mosterdgas tegen opstandelingen rond Baghdad, ‘uncivilized tribes’ vindt hij ze. Bell wist van de bombardementen, maar verzette zich niet omdat ook zij vond dat de Arabieren onder Britse leiding moesten blijven.
De grenzen zouden de veranderen, koningen afgezet en vervangen door militaire en andere dictators. Maar feit is dat deze biografie van Bell (1875-1926) illustreert hoe westerse mogendheden aankeken tegen de Arabische wereld. En dat die mentaliteit bijna een eeuw lang niet wezenlijk is veranderd. Steun aan meedogenloze heersers en geen oog voor welzijn van de bevolking.
Tot op enkele maanden geleden. We zien nu een herschepping van het Midden-Oosten. Het westen heeft hier veel goed te maken en ons past ook een bescheiden rol (wat in Libie betekent dat we naar de wensen van de Libische opstandelingen luisteren). Het wordt tijd dat de Arabische volkeren zelf God zijn in hun landen.
[…] De schepping van het Midden-Oosten | Tineke Bennema Fascinerend om opnieuw en in detail te lezen hoe tijdens en na de Eerste Wereldoorlog het […]
Hoi Martijn,
Waar wil je precies op reageren dat is mij niet duidelijk.
tineke
Beste Tineke,
M’n complimenten voor je blog. Ik zou je graag wat willen vragen, maar kan je mailadres niet vinden. Zou je me willen mailen?
Vriendelijke groet
Ewoud
Hoi Tineke,
Is geen reactie, maar een ‘trackback’ om je te laten weten dat ik naar je stuk heb gelinked (zonder verder commentaar).
groet,
Martijn
Hee Martijn,
Sorry ben digibeet, dank je!
groet
tineke
Zie ook mijn reactie op het latere Hero Brinkman stuk.
Ik ben verbijsterd als ik lees dat Winston Churchill in 1920 als minister van buitenlandse zaken zichzelf warm voorstander noemt van het gebruik van mosterdgas tegen opstandelingen rond Baghdad, ‘uncivilized tribes’ vindt hij ze
Dat klopt niet helemaal. Churchill zag het gebruik van ‘non-lethal’ gas wel zitten. Hij bepleitte niet het gebruik van mosterdgas. Dat is een misvatting.
Dag Michiel,
Jazeker was Churchill voor inzet van mosterdgas, hij sprak er zelfs erg lichtzinnig over, maar misschien moeten we in herinnering brengen dat het gebruik ervan toen nog redelijk in de mode was 🙂
Glashelder is hij in dit citaat, uit Bell, in 1919:
“I do not understand the squearmishness about the use of gas. I am strongly in favour of using poisoned gas against uncivilized tribes”. Hij wilde vliegtuigen uitgerust met mosterdgas bommen op de Irakese strijders afsturen: ”which would inflict punishment upon recalcitrant natives without inflicting grave injury upon them.”
Bell bevestigt dat mosterdgas gebruikt werd en was er kritisch over, maar daar bleef het bij.
Het citaat is niet glashelder. De quote die je geeft (uit Bell) is incompleet. Nogmaals, het mostergasverhaal deugt niet.
The most prominent original source quoted is a War Office minute of 12 May 1919, in which Winston Churchill argued
“I do not understand this squeamishness about the use of gas. We have definitely adopted the position at the Peace Conference of arguing in favour of the retention of gas as a permanent method of warfare. It is sheer affectation to lacerate a man with the poisonous fragment of a bursting shell and to boggle at making his eyes water by means of lachrymatory* gas. I am strongly in favour of using poisoned gas against uncivilised tribes. The moral effect should be so good that the loss of life should be reduced to a minimum. It is not necessary to use only the most deadly gasses: gasses can be used which cause great inconvenience and would spread a lively terror and yet would leave no serious permanent effects on most of those affected.”[1]
(Bron)
*lachrymatory gas = traangas
Onderstaand nog een link naar wat achtergrondinfo.
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/10/091022064745.htm
Hij heeft het over het gebruik van ‘deadly gasses’ dat is geen traangas dunkt me. Maar wil wel ‘the loss of lives’ zoveel mogelijk beperken, dat dan weer wel.
Hij verklaart heel duidelijk dat hij er dus geen been ziet het te gebruiken. En Bell beschrijft hoe mosterdgas idd ingezet werd: ze was in Irak/Mesopotamie. Ze hoopt dat de opstandelingen zich overgeven, want het was een akelige oorlog, vond ze.
Ik begrijp je punt niet zo.
Ik begrijp je punt niet zo.
Ik vrees dat verdere uitleg, toelichting hier ook geen verandering in zal brengen. Je wilt het blijven zien zoals je het ziet. Ik ook natuurlijk, dus dat schiet niet op.
Hoi Michiel,
Ik begrijp gewoon niet wat je uiteindelijk wilt aantonen met het al dan niet gebruik van mosterdgas door de Engelsen. Het citaat van Churchill en het gebruik van mosterdgas tegen de strijders is maar een punt in mijn betoog over de creatie van het Midden-Oosten. Wat is jouw filosofie over de rol van het westen daarbij, dat is me niet helder.
groet
tineke
Wat is jouw filosofie over de rol van het westen daarbij, dat is me niet helder.
‘We’ waren niet erger of gemener dan andere volkeren. Bijna alle volkeren hadden -of streefden naar- macht over andere volkeren/gemeenschappen. Met kolonialisme en slavernij als uitingen hiervan. Aan het laatste hebben ‘wij’ een einde aan gemaakt. Min of meer dan. Wellicht ‘onze’ grootste verdienste.
Wij hadden de Maxim. En zo nog wat. Daarom waren we succesvoller in onze ‘strooptochten’. En wisten meer gebied te koloniseren. Of te herroveren op bijvoorbeeld de Ottomanen. De buit verdeelden we officieel onder meer met de Berlijn Conferentie. Om Afrika netjes ‘vierkant’ op te delen. Erg lullig voor alle natives die we onder de duim hielden -overigens vaak by proxy. Het waren echter andere tijden. Vergis je niet. Ook thuis werd ‘het volk’ onderdrukt en uitgezogen. Hoeveel jaar zit er tussen de invoering van het algemeen kiesrecht en het dekolonisatieproces? Hoe lang is de vrouw in Nederland wilsbekwaam?
Als ik me al moet schamen voor het verleden, schaam ik me voor het wrede verleden van de hele mensheid. Met name voor mijn eigen geslacht. Dat lullige Y-chromosoom met te veel testosteron. Helaas is het wrede nog lang geen verleden.
Hoi Michiel,
Ik had dit weekend een beetje weinig tijd om je te reageren, ik kom morgen bij je terug, ok?
groet
tineke
Hoi Michiel,
Ik kan me hierin wel vinden.
We zijn niet erger dan anderen. Het probleem nu is dat het westen (voorlopig althans – zie China, Brazilie oa) nog het machtigst is, dus als er een club is die momenteel iets voor de mensheid kan betekenen, dan zijn wij het wel.
Ach ja, jullie testosteron, we blijven het jullie geloof ik wel vergeven 😉 Misschien om dat het ook wel eens ten goede wordt gebruikt???
groet
tineke
Maar voor de zekerheid toch maar de linkjes weggehaald . Stel je voor dat de waarheid tav het geweld tegen christenen in het midden-oosten bekend word . Trouwens hoe vaak komt het woordje liefde voor in de koran? En hoe vaak komt Jerusalem voor in de koran? Wil je het antwoord weten…ach laat maar.
Wat zou dat moeten zeggen dan, liefde en Jeruzalem?
En heb je dan de bijbel er ook op nageslagen?
Natuurlijk weet je dat zelf ook wel. Maar ok leg mij maar eens uit waarom de palestijnen Jerusalem als hun enige hoofdstad zien terwijl Jerusalem niet eens voor komt in de koran. Maar lees Jesaja 19 maar (actueler kan je het niet hebben) Overal waar de islam heerst is er angst, geweld en zijn verkrachtingen van vrouwen aan de orde van de dag. Maar ik respecteer je keuze maar wees dan eerlijk en zeg gewoon dat je er niet rouwig om zal zijn als Israel niet meer bestaat. En nogmaals waarom heb je de links verwijderd?
Ik heb geen links verwijderd, Henk, erewoord. Op de rest kom ik zo terug (behalve de wereld redden heb k af en toe wat huishoudelijke beslommeringen).
groet
tineke
Henk, Jesaja is actueel zeg je, en op grond van ontbreken van verwijzingen naar Jeruzalem in de Koran, vind je dat de Arabieren geen recht hebben op Oost-Jeruzalem? Wie is hier nu fundamentalistisch bezig; jij baseert je op heilige boeken om hedendaagse eisen op grondgebied kracht bij te zetten. Jij hebt het over een periode van honderden jaren voor Christus, over prachtige verhalen. Maar daarop kan nu geen beroep meer worden gedaan. Moeten we half Nederland weer aan de Vikingen teruggeven? Aan Spanje? En dan heb ik het nog over historie die is vastgelegd in officiele documenten.
Feit is dat er twee volkeren vechten om een land. Het heeft geen zin meer te praten over wie het eerstgeboorterecht heeft, want je kunt gewoon niet een van die volkeren gaan deporteren. Daarom is deling in een Israelisch en Palestijns gedeelte van voormalig mandaat Palestina de enige mogelijkheid, dat weet iedereen, alleen hikken beide regeringen er soms samen, dan weer apart tegenaan.
Ik heb diverse malen hier op mijn blog, ook in discussie met de NLse Likoed gesteld dat ik een overtuigd voorstander ben van de staat Israel. Ik vind dat de internationale gemeenschap haar voortbestaan moet garanderen en ben daarom ook voor een gemilitariseerd Palestina. Maar een Palestina zal er moeten komen. Je kunt niet mensen eindeloos knechten en onderdrukken.
Met veralgemeniseringen dat overal waar islam heerst, mensen wreedheden begaan, schieten we niets op. Ooit gehoord van WO I en WO II? Uitgevonden en uitgevochten in Europa. Seksuele perversiteiten? Robert M. was geen moslim voor zover ik weet.
Nee, moslims zijn net mensen, ze doen dingen fout en ze doen dingen goed. Net als wij. Alleen hier in het westen is de neiging groot te denken dat iedereen rond de Middellandse Zee achterlijk is omdat ze de islam niet kennen. Daar zit het probleem. Natuurlijk zijn er in het oog lopende zaken anders en soms slechter dan bij ons, de positie van de vrouw bijv. Maar ik kan hier ook een heleboel sociale problemen opsommen.
Tenslotte wil ik je verwijzen naar een fraaie passage uit de Bijbel die ik aan het lezen ben en die echt niet zo vreedzaam is als je denkt, Koran en Bijbel kunnen elkaar goed aan:
http://www.tinekebennema.nl/blog/wij-joods-christelijk-beschaafd/
groet
tineke
Als laatste reactie want we komen er toch niet uit maar in ieder geval wel bedankt voor je reacties.Ik vind dat ze er niet recht op hebben. Voor de Joden draait het niets anders dan om Jeruzalem. Uiteindelijk gaat het daar allemaal weer gebeuren zoals voorspelt in Ezechiel 38 en openbaringen en het lijkt er toch wel op dat het allemaal akelig dicht bij komt wat er in de wereld gebeurd (psalm 83) . Maar wat mij dan wel opvalt is dat de bijbel maar een ouderwets verhaal is en niet meer van deze tijd. Maar als de moslims met hun korans lopen te zwaaien dat dat de enige waarheid is (lees al die soera versen maar) dan is het ineens stil en ben je ook niet kritisch. En van al je vrienden (websites) hoef je ook niet te verwachten dat ze een objectieve mening hebben.
Dan sluit ik af met een blog van Hafid Bouazza (een link die dan hopelijk wel blijft staan)
http://loorschrijft.blogspot.com/2012/02/wie-de-ezel-neukt-moet-leren-hinniken.html
Verder succes met je blog!
Waarom zeg je dat je vindt dat ze er geen recht op hebben? Stel dat ze in Nieuw Zeeland zeggen dat wij geen recht meer hebben op onze provincie, vanwege een waanidee, wie zijn zij? Dat kan je toch niet voor een ander bepalen? Dat is subjectief.
En wij hebben hier in het westen sterk de neiging alle conflicten in het Midden-Oosten te herleiden tot godsdienst. Maar voor een Palestijn, ook alle christelijke Palestijnen denken er trouwens zo over, is Jeruzalem simpelweg de stad die zijn ouders, grootouders en overgrootouders als hoofdstad kenden.
Ik ga zo je Bouazza blog lezen, vind hem een fantastisch schrijver (ook al ben ik het vaak met hem eens), hij heeft een prachtige stijl en ik heb in ieder geval altijd genoten van zijn romans.
groet
tineke