(Samen met Jeffry Pondaag, voorzitter Comite Nederlandse Ereschulden, geplaatst in NRC 4-8-2014)
Wie in Nederland weet wat Agressie I en Agressie II zijn? Waarschijnlijk alleen de in Indonesië geborenen onder ons, en daarvan uiteraard niet de totoks (witten), maar de gekleurden. Het gaat hier om wat wij nog altijd hardnekkig ‘Politionele Acties’ (ook wel Operatie Product en Kraai genoemd) blijven noemen en deze betiteling is dan ook als zodanig nog steeds in de Nederlandse geschiedenisboekjes te vinden. De visies op het gezamenlijk verleden van de oud kolonisator en de oud kolonie liggen nog mijlenver uiteen.
Er zijn twee actuele aanleidingen waarom wij de kwestie van de geschiedschrijving over Nederlands Indië aan de orde willen stellen, weer zouden we beter kunnen poneren, omdat in het verleden vaker is gewezen op de bijzonder eenzijdige weergave van kolonialisme daarin. Allereerst is het op 17 augustus volgend jaar precies 70 jaar geleden dat Indonesië de onafhankelijkheid uitriep, een feit dat Nederland nooit heeft erkend. In de tweede plaats stelde de VN-werkgroep die onze Zwart Piet-figuur bestudeerde onlangs vast dat ‘het bij veel mensen ontbreekt aan kennis over het koloniale verleden van Nederland’. De werkgroep verklaarde ‘dat scholen, middelbare scholen en universiteiten te weinig aandacht geven aan slavenhandel en de koloniale tijd’. En die lacune is een voedingsbodem voor racisme, een tendens die in Nederland aanwezig is, constateerde niet alleen deze werkgroep, maar ook de Raad van Europa al eerder vast.
Wij vinden dat het nu, bijna 70 jaar na de dag dat Nederland officieel kolonisator-af werd, de hoogste tijd om feiten en historie goed aan onze kinderen en kleinkinderen door te geven. In een kleine studie van de huidige geschiedenisboekjes bij vrienden, kennissen en buren, kunnen we niet anders dan constateren dat ons volk nog steeds niet zijn eigen zwarte bladzijde wil lezen. Doel van het kolonialisme, wat onderdrukking betekende voor de bevolking, de economische uitbuiting, de oorlogen, de hoeveelheid slachtoffers die daarbij vielen, dat alles wordt zelden beschreven.
Of het moet zo zijn als in het boek Geschiedenis Werkplaats voor 2 havo/vwo staat: ‘In 1901 werden de bescherming en ontwikkeling van de inheemse bevolking officiële doelen van de koloniale politiek.‘ Over het feit dat er opstanden voor afwerping van het Hollandse juk werden neergeslagen, geen woord.
In Memo voor 3 vwo lezen we dat ‘elke Indonesiër basisonderwijs kon krijgen’. Over het feit dat de overgrote meerderheid van de Indonesiërs aan het begin van WOII analfabeet was, geen woord. Als reden voor de dekolonisatie volgt dan: ‘Door die investeringen waren de koloniën voor het Europese land niet langer winstgevend.’
Evenmin is er te lezen waarom NL de Indonesische onafhankelijkheid pas in ‘49 erkende. Wel staat er nog dit als reactie op het verzet van de Indonesiërs (oorzaken waarvan worden niet beschreven): ‘Om de rust te herstellen lanceerde NL een tweede Politionele actie.’
In een enkel boekje wordt gesteld dat de ‘politionele acties’ eigenlijk oorlog betekenden. En op sommige scholen worden ook wel kritische documentaires vertoond. Maar duidelijk is dat onze geschiedenis nog steeds niet waarheidsgetrouw is opgetekend, maar sterk vertekend. We willen onze fouten niet erkennen.
In een studie van de Universiteit van Amsterdam staat dat de geschiedenisboekjes vaak een decennium of zelfs meerdere achterlopen bij de ontwikkelingen in de politiek. Gezien de onthullingen en bekentenissen van veteranen in de Hollandse media in de afgelopen paar jaar, constateren we eens temeer dat de boekjes echt hopeloos verouderd zijn. Voor een kind op school is de verjaardag van Indonesië volgend jaar op 17 augustus volstrekt niet te begrijpen. Hij krijgt het beeld van een onwettige zeer gewelddadig extremistische opstand van jonge heethoofden, geleid door twee met Japan collaborerende ‘lastpakken’ Sukarno en Hatta (vereerd in hun land), tegen het arme Nederland dat niet anders deed dan wel in haar kolonie.
Dit beeld dient snel te worden bijgesteld. Wie geen correct beeld heeft van het verleden, kan ook het heden niet goed vormgeven. Nationale debatten over fouten in het verleden, kunnen heilzaam werken, zoals we in Duitsland en Japan hebben gezien. Nu overheerst bij velen het misplaatst gevoel van trots, niet gehinderd door gebrek aan kennis, en bij anderen een gevoel van schaamte. Wij willen zo snel mogelijk de vorming van een onderwijscommissie die komt met een goed voorstel voor herformulering van ons Indisch en koloniale verleden, waarin plaats moet zijn voor onze wandaden en ruimte voor het leed van de Indonesische bevolking. Laat het geen decennia meer hoeven duren.
Even ons opiniestuk in de NRC vanavond over Indie, daarna weer #Gaza http://t.co/Xcfct02TaG
Hoog tijd voor nieuwe nederlandse koloniale #geschiedschrijving http://t.co/zd4KAJv7xN @tinekebennema
“@MarjanBoelsma: Hoog tijd voor nieuwe nederlandse koloniale #geschiedschrijving http://t.co/FGM8R3rZyY @tinekebennema” food for thought.
Ned-Ind geschiedenis herschrijven? Dat zou tijd worden. Jeffry Pondaag en Tineke Bennema pleiten daarvoor in NRC. http://t.co/ZMiYFUrviY
Overigens abjecte weergave van het Nederlands-Indisch onderwijsbeleid in dat opiniestuk van @tinekebennema http://t.co/D6D9u3eddu
Denk je nu echt dat de Staat der Nederlanden nog voor 2050 geschiedenis gaat onderwijzen gebaseerd op feitelijke waarheden? De Nederlandse geschiedenis hangt van hypocrisme aan elkaar. Dit zag je jarenlang terug in de informatie over de 2eWO, de dekolonisaties en veel huidige maatschappelijke onderwerpen.
Herformulering koloniale geschiedschrijving moet je wel goed doen natuurlijk, anders moet je het laten.
Nederland heeft WEL (misschien te? laat) de Republik Indonesia erkend MET de datum van 17 augustus 1945: http://nos.nl/…/51804-bot-maakt-gebaar-naar-i ……
Kees-Jan, het was een gebaar, maar nog steeds niet officieel.
Tineke
Op 15 augustus 1945 vertrokken de Japanners uit Nederlands-Indië. De oorlog was voorbij. Na de oorlog wilde Nederland weer de baas worden in Nederlands-Indië. Maar vlak na de bevrijding, op 17 augustus 1945, verklaarde Soekarno Indonesie ontafhankelijk.
Maar de regering in Nederland probeerde de macht terug te krijgen in de kolonie. Zelfs het leger werd ingezet. Er werd hard gevochten. Pas op 27 december 1949 gaf Nederland toe en voortaan heette het land Indonesië.
Viering
In 2005 vierden de Indonesiërs dat ze 60 jaar vrij waren, sinds 1945. Terwijl het land volgens Nederland eigenlijk pas vanaf 1949 zelfstandig was. Toch bezocht de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken de viering. Met zijn bezoek gaf Nederland alsnog toe dat Indonesië in 1945 is ontstaan.
Gesteld wordt: “wij de kwestie van de geschiedschrijving over Nederlands Indië aan de orde willen stellen, weer zouden we beter kunnen poneren, omdat in het verleden vaker is gewezen op de bijzonder eenzijdige weergave van kolonialisme daarin.”
Natuurlijk verschijnen er ‘eenzijdige’ artikelen over deze langlopende geschiedenis en belichten auteurs ‘gekleurd’ hun zienswijze op de ontwikkeling van Ned.Indië tot de staat Indonesië.
M.i. zet het artkel “Het Nederlandse dekolonisatiedrama – terugblik op een traumatische geschiedenis” te vinden op ” http://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=1951 ” alle feiten en commentaren objectief op een rijtje.
Misschien een schrale troost voor critici : “de moderne eenheidsstaat Indonesië zou in de ‘cultureel en etnisch diverse archipel’ ondenkbaar zijn geweest zonder de Nederlandse veroveringszucht.
Ik snap deze zin niet:
” Voor een kind op school is de verjaardag van Indonesië volgend jaar op 17 augustus volstrekt niet te begrijpen.”
Ieder kind weet al met 4 jaar wat een verjaardag is . Zo moeilijk is het toch niet om dat uit te leggen voor een staat ?
Op school in Nederland leren kinderen dat Indonesie pas in 1949 onafhankelijk werd. Wij erkennen 1945 niet, omdat die eenzijdig was uitgeroepen door Hatta en Soekarno, die wij van bovendien van collaboratie met de Japanners betichtten. Terwijl augustus 1945 en de Onafhankelijkheid voor Indonesie een feest was, zien wij het nog altijd als een zwarte periode.
Soekarno en Hatta waren ook knechtjes van het Japans fascisme.
Dat moet je niet verbloemen.
Ik heb er geen moeite mee om 17 augustus als verjaardag en geboortedag van Indonesië te beschouwen. Zij vieren het al bijna 70 jaar op die dag. Zo zijn er meer mensen in Nederland. Dat ‘wij’ is te generaliserend gesteld.
Het is een nonkwestie om te eisen dat een Nederlandse regering die 17 augustus 1945 ook als geboortedag moet zien en zo officieel verklaren, Misschien doen de politici dat al tientallen jaren, maar vind niemand het nodig dat vast te leggen in een document.
ps…. volgens mij is het wel nodig het historisch feit van 17 augustus 1945 te vertellen op school, plus dat de toenmalige regering die jonge staat niet erkende. (Ik dacht dat leerlingen dit ook zo meekrijgen?)
En dat Nederland dat in etappes steeds meer ging doen. Linggadjati was de eerste grote stap in dat proces van erkenning
Precies! En nee, zo wordt het nog lang niet in alle schoolboekjes vermeld. Hopelijk hebben Jeffry en ik wat op gang gebracht.
Ik snap niet waarom alleen de gekleurden maar niet de totoks, die in Indonesie waren geboren weten wat agressie 1 en 2 betekenen. Hoe deze weetgierigheid door kleur bepaald wordt lijkt zich meer in de waanvoorstellingen te bewegen.
Natuurlijk is het kant en klaar, dat “bij veel mensen aan kennis over het koloniale verleden van Nederland ontbreekt” en natuurlijk dient er plaats te zijn voor onze wandaden en ruimte voor het leed van de Indonesische bevolking .
Er wordt hier gemakshalve (sic) vergeten dat de Indische maatschappij een koloniale dus per definitie een rassistische maatschappij was waarbij aan kleur een onderscheidende dus superiore plaats werd toegekend. De duiding van de schrijvers van kleuronderscheid past precies in een neo-koloniale, dus rassistische orientering.
Het woord rassisme komt in het artikel niet voor en dat geeft alleen maar aan dat onze Indische geschiedenis nog steeds niet waarheidsgetrouw is opgetekend. het is veelal een europa-centristische of neo-koloniale benadering, waarbij geen aandacht wordt geschonken aan de gekleurden, de Indische Nederlanders wel te verstaan,, zij die voorouders hebben uit een gemengd dwz Inlands en Nederlandse verbintenis. Het zijn hier niet alleen zwarte maar ook witte bladzijden. Er lijkt soms een geschiedkundige genocide(dit woord wordt gebruikt om de aandacht te trekken volgens Fredericks) plaatsgevonden te hebben.
Om enkele voorbeeld te noemen.
In geschiedenisboeken, maar ook bij introductie van tentoonstellingen komt de beruchte zin voor : de Japanners stuurden ALLE Nederlanders de kampen in om de Westerse invloed in te perken. De realiteit wil dat veel Indische Nederlanders (door sommigen wel gekleurden=donkerder genoemd ) buiten de kampen bleven. . Na bijna 70 jaar krijgt deze groep van gekleurden eindelijk de aandacht die ze verdienen in een documentaire met de welluidende naam “Buitenkampers”. U kunt wel raden dat het overgrote deel van de zgn Binnenkampers, de echte kampers what is in a name, blanke Nederlanders waren
In het stripboek “de Terugkeer” wordt de terugkeer van een Totok naar Indonesie beschreven. De samenstellers zeggen zelf en ik maak geen grapje dat “een Totok als hoofdrolspeler wordt genomen om de identificatie met de hoofdrolspeler van Nederlandse scholieren niet te bemoeilijken”. U kunt zich voorstellen hoe Oom Tom zich voelt in de Negerhut van Oom Tom. Op de vraag “waarom niet een Indische als hoofdrolspeler werd genomen, antwoordde de tekenaar van de strip: “dit is omgekeerde discriminatie”. Wij leven dus in een multiculturele samenleving of dat is aan sommigen volledig voorbij gegaan. Het is en dit is weer geen grapje het Indisch HerinneringsCentrum/Bronbeek dat het boekje op middelbare scholen heeft uitgedeeld.
Dit vertekend beeld , danwel de zwarte en witte bladzijden in eendrachte samenwerking komt ook voor in de geschiedschrijving over
-de Bersiaptijd, door sommigen wel aangeven van 1945 tot 1949
-de periode na 1949 toen de Indische Nederlanders uit Indonesie werden geschopt.
-de repatriering waarbij Nederlander alle moeite deed de Indische Nederlanders te verkopen aan Indonesie
de repatriering of geruisloze integratie van Indische Nederlanders in de Nederlanden, een welhaast op chantage lijkende operatie (zie ook het boek van Mevr Molemans, opgevangen in de andijvielucht
Dus een herformulering van ons Indisch verleden dient vooral en ook aan de Indische Nederlander een plaats worden toegekend, die hem vanwege zijn bijdrage aan Nederland, toekomt.
Beste mevrouw Bennema. Mijn naam is Merel Slijp en ik studeer Geschiedenis aan Universiteit Leiden. Het lijkt me interessant om over het onderwerp dat u hier beschrijft onderzoek te doen. Mijn vraag is, bent u op dit moment bezig met een boek over dit onderwerp. Ik wil namelijk niet in herhaling vallen. Ik denk wel dat dit een heel interessant MA scriptie onderzoek is. Hartelijk dank voor uw antwoord, Merel Slijp
Beste Merel,
Dankjewel voor je reactie. Nee, ik heb helaas geen tijd om hierop dieper in te gaan, het lijkt me inderdaad een prachtig onderwerp voor een scriptie en ook een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van een visie op ons verleden in Indie. Ik wens je veel succes!
met hartelijke groet,
tineke
[…] Nationale onderwijs commissie voor herformulering koloniale geschiedschrijving […]